Ο στόχος κάθε σκακιστή είναι το ματ. Αυτό μπορεί να το επιτύχει ακόμα πιο εύκολα, αν έχει περισσότερα κομμάτια από τον αντίπαλο ή κομμάτια μεγαλύτερης αξίας. Λέμε ότι αυτός ο παίκτης τότε έχει υλικό πλεονέκτημα. Αλλά τι καθορίζει αυτό το πλεονέκτημα;
Όταν ένας παίκτης κερδίζει ένα πιόνι, τότε αποκτά κάποιο
πλεονέκτημα, αφού έχει ένα πιόνι παραπάνω. Στο σκάκι όμως συνήθως για να πάρεις
κάτι, πρέπει να δώσεις κάτι, όπως έλεγε ο μεγάλος Μπόμπι Φίσερ. Πρέπει να
δώσουμε έναν Πύργο για έναν Ίππο; Ή μια Βασίλισσα για δυο Πύργους; Ή ακόμα έναν
Αξιωματικό για δυο πιόνια; Αν γνωρίζετε την αξία κάθε κομματιού, τότε θα είναι
εύκολο να απαντήσετε.
Φυσικά ο κανόνας έχει τις εξαίρεσεις του και όλες οι
εκτιμήσεις κομματιών θα πρέπει να γίνονται ανάλογα με τη θέση που έχει προκύψει
στη σκακιέρα. Π.χ. ένας Πύργος κλεισμένος στη γωνία του έχει μικρότερη
στρατηγική αξία από ένα πιόνι έτοιμο για προαγωγή!
Αν λοιπόν τα κομμάτια είναι ακόμα στις αρχικές τους θέσεις,
τότε η αξία καθενός από αυτά καθορίζεται ως εξής:
Βασίλισσα = 9 πιόνια
Πύργος = 5 πιόνια
Αξιωματικός = 3 πιόνια
Ίππος = 3 πιόνια
Ο Βασιλιάς δεν αξιολογείται αφού δεν μπορεί να αλλαχτεί.
Έτσι γνωρίζοντας αυτές τις πληροφορίες, μπορούμε να αξιολογήσουμε μια θέση έστω όσο αφορά το υλικό πλεονέκτημα. Ας δούμε ορισμένα παραδείγματα:
Ο


Ο Μαύρος
